Rosnące koszty energii to problem i coraz większe wyzwanie dla każdej firmy. Muszą one działać w ten sposób, by sobie z tym poradzić. Jakie reakcje są spotykane?
Optymalizacja zużycia energii – na czym polega?
Jedną z najważniejszych strategii stosowanych przez przedsiębiorstwa jest optymalizacja zużycia energii. To możliwe za sprawą wdrażania nowych technologii, dzięki czemu można bardziej efektywnie wykorzystać dostępne zasoby energetyczne. Przykładowo, w wielu miejscach bardzo często stawia się na Systemy Zarządzania Energią (EMS – Energy Management Systems).
Pozwala to na monitoring zużycia jej zasobów w czasie rzeczywistym, ale i identyfikację obszarów, w których straty są za duże, więc trzeba je ograniczyć. Zwiększa to konkurencyjność firmy, pozwala też zaoszczędzić zasoby finansowe, przeznaczając je na przykład na nowe inwestycje. Równie ważna jest automatyzacja procesów produkcyjnych, jak i modernizacja infrastruktury. Wiele przedsiębiorstw z różnych branż przykłada do tego coraz większą wagę, aby ich parki maszynowe były nowocześniejsze, a urządzenia działały efektywniej.
Inwestycje w odnawialne źródła energii – dlaczego to tak ważne?
Coraz więcej osób inwestuje w odnawialne źródła energii, co nie dziwi, biorąc pod uwagę zalety, jakie dzięki można nim zyskać. Polskie firmy chętnie się na nie decydują, by zmniejszyć obciążenia związane z rosnącymi kosztami energii. Początkowa inwestycja może i nie należy do najtańszych, lecz finalnie zwraca się ona w okresie długoterminowym.
Doskonałym przykładem instalacja paneli fotowoltaicznych na dachach zakładów przemysłowych lub biurowców. Dzięki nim łatwo zmniejszyć zależność od dostawców zewnętrznych, ale też można generować nadwyżki energii, a później odsprzedać je do sieci energetycznej. Dobrą opcją jest też zakup magazynu energii. Warto też pomyśleć o instalacji małych turbin wiatrowych czy pomp ciepła. Wszystkie te rozwiązania umożliwiają lepsze zarządzania zasobami, jak i redukcję kosztów operacyjnych.
Negocjacje z dostawcami? A może przenoszenie części kosztów na konsumentów?
Niektóre firmy próbują jeszcze innych sposobów, do których zaliczamy negocjowanie korzystniejszych warunków z dostawcami energii. To możliwe poprzez długoterminowe kontrakty, udział w grupowych zakupach energii czy poprzez korzystanie z usług brokerów energetycznych. Przedsiębiorstwa w ten sposób są w stanie uzyskać niższe stawki, jak również bardziej elastyczne warunków umów.
Niestety, nie zawsze może to wystarczyć, dlatego też niektórzy przedsiębiorcy decydują się na przeniesienie części kosztów na konsumentów. W tym celu podnoszą ceny swoich produktów lub usług. Taki krok jednak może być ryzykowny, wiąże się bowiem z tym, iż można utracić lojalność nabywców, ale też zmniejszyć swoją konkurencyjność na rynku. Musimy więc dokładnie to przeanalizować, nim podejmiemy taką decyzję.
Źródło: www.cire.pl